Bank Drugiej Ręki - możesz pomóc!
OPZL wspiera działania Banku Drugiej Ręki, którego celem jest pomaganie instytucjom działającym na rzecz pożytku publicznego poprzez pozyskiwanie sprzętu biurowego (komputerowego), oprogramowania oraz wszelakiego rodzaju wyposażenia i artykułów biurowych, a następnie przekazywanie ich instytucjom pozarządowym.
Bank Drugiej Ręki powstał z inicjatywy Polskiej Akcji Humanitarnej, Stowarzyszenia Klon/Jawor i Fundacji im. Stefana Batorego. Stowarzyszenie Bank Drugiej Ręki zostało zarejestrowane 2 czerwca 2000 roku. Bank Drugiej Ręki w Zielonej Górze powstał przy Towarzystwie Integracji Społecznej jako lokalny BDR w 2006 roku na mocy podpisanej umowy ze Stowarzyszeniem Bank Drugiej Ręki w Warszawie. W tym czasie BDR wsparł wiele (około 40) lokalnych organizacji sprzętem komputerowym, oprogramowaniem Windows, a także papierem - między innymi Verte, Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym "Dalej Razem", Bank Żywności, Diecezjalny Ośrodek Adopcyjno-Opiekuńczy w Gorzowie Wielkopolskim, Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji POMOST ze Świebodzina i inne.
Bank Drugiej Ręki swoją misję upatruje w działaniu na rzecz równego dostępu do nowoczesnych technologii i rozwiązań teleinformatycznych oraz merytorycznym. Ostatnie przedsięwzięcie ma na celu przeszkolenie w formie warsztatowej pracowników organizacji w obsłudze i ogólnego korzystania z pozyskanego sprzętu. Projekt skierowany jest przede wszystkim na województwo lubuskie, ale działania w miarę możliwości i zapotrzebowania obejmą także województwa przyległe: dolnośląskie, wielkopolskie oraz zachodniopomorskie.
Jednym z najczęściej wskazywanych, problemów z jakimi borykają się organizacje pozarządowe są trudności w sprawnym pozyskiwaniu i przekazywaniu bieżących informacji. Niejako wiąże się to ze znacznym niedoborem zasobów rzeczowych w postaci sprzętu komputerowego lub oprogramowania. Z danych wynika, iż 80% organizacji pozarządowych korzysta z komputerów i Internetu. Zaledwie 60% ma własny komputer, z czego w większości jest to sprzęt prywatny członków organizacji lub wolontariuszy. Dla wielu tworzących się lub już istniejących, małych organizacji, prawidłowo działający sprzęt, czy legalne oprogramowanie jest zbyt kosztowne. Jednocześnie rezygnacja z tak masowego środka przekazu informacji, jakim jest Internet, skazuje taką organizacje na spowolniony rozwój lub dużo mniejsze szanse na przetrwanie. Niezależnie od charakteru działalności, podejmowane inicjatywy III sektora są nastawione na użyteczność publiczną oraz współpracę międzysektorową opartą na pozyskiwaniu darczyńców, którzy niejako pomogą w urealnieniu głównych zadań statutowych organizacji.
Dla firmy komercyjnej przedsięwzięcia o tematyce społecznej stanowią idealny materiał promocyjny, jeśli poparty jest on działaniami z zakresu wewnętrznego PR oraz sprawnie wkomponowany w ogólną strategię marketingową firmy. Firmy, którym udało się w świadomości potencjalnych klientów połączyć nazwę marki lub produktu z określoną sprawą społeczną cieszą się ponad 80% większym zaufaniem społecznym niż pozostałe przedsiębiorstwa, gdyż konsumenci twierdzą, że takie firmy "bardziej dbają o klienta". Omawiany projekt przewiduje ciągłą akcję informacyjno - promocyjną na terenie objętym działaniami. W ramach akcji promocyjno-informacyjnej, w lokalnych mediach ukazywać się będą zaproszenia do współpracy oraz logo i nazwy firm, które wspierają inicjatywę Banku Drugiej Ręki. Stały kontakt z mediami pozwala nam na uzupełnianie listy darczyńców.
Firmy zainteresowane przekazeniem zbędnego wyposażenia biurowego, komputerów czy innego sprzętu biurowego prosimy o kontakt z koordynatorem Banku Drugiej Ręki Maciejem Kaletą - bdr@pomoc.org.pl lub tel. 068 414 14 70, 505 680 811. Kontakt z BDR można nawiązać także za pośrednictwem biura OPZL.
Zachęcamy do wspierania akcji.