W Berlinie o kompetencjach i „Biznesie na obcasach”
O kompetencjach debatowały kobiety biznesu z czterech krajów Niemiec, Polski , Węgier i Włoch. Polską stronę reprezentowały członkinie OPZL, właścicielki firm z Żar, Nowej Soli i Zielonej Góry i jednocześnie liderki w swoich organizacjach, uczestniczki cyklu spotkań ”Biznes na obcasach” organizowanych przez żarsko-żagański oddział OPZL.
Idea Biznesu na obcasach – tj. spotkania kobiet biznesu ale również artykuły przedstawiające portrety zawodowe kobiet na łamach magazynu Biznes Lubuski- bardzo zainteresowała twórczynie projektu „Competence instead of quota”, w którym OPZL jest partnerem.
Podczas majowego spotkania w Żarach partnerki z Niemiec Dr. Petra dr Petra Greiser z BFW Dresden
i Dr. Annerose Giewoleit z ANDA Berlin wzięły udział w spotkaniu ”Biznes na obcasach” podczas którego kobiety opowiadały o swoich kompetencjach, które pomagają im w prowadzeniu biznesu o
umiejętnościach, które chciałyby jeszcze doszkolić . Spotkanie zainspirowało gości z Niemiec do tego stopnia, że kolejne spotkanie odbyło się ze wszystkimi międzynarodowymi partnerami w Berlinie.
Na miejsce konferencji w dniu 16 września 2014 wybrano celowo restaurację „Waschhaus Alt Köpenick” Berlin , ponieważ jest to międzynarodowa firma prowadzona z sukcesem przez kobietę.
Bogaty program konferencji, prezentacje, warsztaty były okazją do integracji i wymiany doświadczeń kobiet przedsiębiorczych. W spotkaniu wzięły udział Panie-coach, które przeprowadzą szkolenia kobiet w swoich krajach. Polską stronę reprezentowała Beata Piasny prowadząca Agencję wizerunku i rozwoju CAMBIAR z Zielonej Góry.
Prezentacja węgierska przedstawiła uczestniczkom program monitoringu, prowadzony przez Związek Zawodowy Kobiet z Budapesztu i przybliżyła sytuację kobiet –liderek na Węgrzech. Odsetek prowadzonych przez kobiety firm to tylko 4 % i ciągle jeszcze panują tu stereotypy, które blokują kobietom możliwości rozwoju i pełnienie stanowisk kierowniczych. Program mentoringowy to jeden z programów, który stara się zmienić tę sytuację na Węgrzech. Eksperci i doświadczeni biznesmeni pełnią rolę mentorów, którzy wspierają pierwsze kroki kobiet w zakładaniu i prowadzeniu firm. Przewodnicząca związku Melinda Katona była żywo zainteresowana wstąpieniem do Europejskiej Sieci Ambasadorek Kobiet Przedsiębiorczych, której Polska jest już członkiem.
Do sytuacji kobiet we Włoszech nawiązywała coach Rita Cannata. Kobiety we Włoszech napotykają na wiele barier aby zostać managerem lub właścicielką firmy. Główne bariery to mentalność Włochów i tradycje jakie panują w tym kraju. Z tego powodu potrzeby kobiet do doskonalenia swoich umiejętności są wysokie.
Dr. Annerose Giewoleit z ANDA Berlin prezentowała ideę firmy-domu opartego na pozytywnej atmosferze wewnątrz i na zewnątrz firmy , którą od lat stosuje naprawiając relacje w niemieckich firmach.
Z wypełnionych ankiet kompetencji we Włoszech, Węgrzech i Niemczech wynika, że kobiety najbardziej chciałyby doskonalić pewność siebie, gdyż wciąż czują się niepewnie zarządzając firmami.
Natomiast Polki które kierują firmami a w Polsce jest ich aż 35% przedstawiły się jako silne, zdecydowane i chętniej sięgające po własny biznes.
Z ankiet wynika, że Polki chcą podnosić swoje kompetencje i rozwijać umiejętność ustalania priorytetów, delegowanie zadań oraz umiejętność budowania strategii.
Prezentacje Polek pokazały ich doświadczenia, dorobek i sukcesy, czego z podziwem gratulowały Panie z innych krajów. Śmiało można powiedzieć, że stanowimy przykład do naśladowania.
Podczas konferencji doświadczeniem dzieliły się z uczestniczkami Bogumiła Ulanowska prezes OMNI MODO Nowa Sól, członek zarządu OPZL, członkini Polskiej i Europejskiej Sieci Ambasadorek Kobiet Przedsiębiorczych, Dorota Mundry- Kierownik Działu Public relations PGiNG oddział Zielona Góra oraz Izabela Kumor-Pilarczyk – Kanclerz Łużyckiej Wyższej Szkoły Humanistycznej w Żarach.
W swoich wystąpieniach panie podkreślały jak ważny jest zespół, relacje ze współpracownikami a więc pozytywna atmosfera. Niezbędna jest umiejętność słuchania innych. Natomiast główny powód do bycia przedsiębiorczą to chęć niezależności i rozwoju osobistego. Wciąż jednak nie jesteśmy wolne od barier tj. niska samoocena, stereotypy i brak konkretnej pomocy państwa.
Po części oficjalnej panie w uczestniczyły we wspólnych warsztatach , które pozwoliły porównać sposób myślenia, zachowania w biznesie w różnych krajach.
Według uczestniczek kobiety mają więcej empatii, co pomaga w zarządzaniu i wpływa pozytywnie na
klimat w firmie. Prowadzenie firmy podnosi pewność siebie i jest szansą na rozwój osobisty. Liderkę wzmacnia możliwość podejmowania decyzji i zaufanie do innych ludzi.
Na zakończenie partnerki z Niemiec stwierdziły, że po analizie ankiet wypełnionych przez kobiety z czterech krajów wynika, iż wszystkie chcą się szkolić i doskonalić swoje umiejętności.
Ponadto bardzo ważna jest dla nich atmosfera w pracy, pozytywne myślenie oraz działania fair
Kobiety swoją obecnością w Berlinie potwierdziły jak ważny jest ich udział w środowisku biznesu i to że uczestnicząc w takiego typu spotkaniach dają świadectwo inny Paniom które wahają się w podjęciu samodzielnej inicjatywy i sięgnięciu po własny biznes.
Joanna Małecka Grażyna Rozwadowska-Bar