Stanowisko w sprawie projektu Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju 2030
Stanowisko w sprawie projektu Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju 2030
Pierwszego marca br. w siedzibie Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej w Zielonej Górze zostało podpisane stanowisko czterech organizacji w sprawie dokumentu „Projekt Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030" (dalej: KPZK 2030).
Sygnatariuszami stanowiska są:
- Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej,
- Lubuska Izba Budownictwa,
- Stowarzyszenie Lubuskie Trójmiasto,
- Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju Miasta „Zielonogórskie Perspektywy".
Przygotowane stanowisko przekazane zostało w dniu 2 marca br. do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego w ramach prowadzonych konsultacji społecznych KPZK 2030.
Stanowisko sygnatariuszy w skrócie przedstawia się następująco.
- Wyrażono poparcie dla kierunku zmiany zasadniczej koncepcji przestrzennej, od zaniechanego modelu wspierania wyłącznie największych miast (tzw. pięciokąta ) na rzecz bardziej zrównoważonego rozwoju kraju, tj. tzw. policentrycznej metropolii sieciowej, złożonej z głównych ośrodków i miast regionalnych - w sumie 25 miast, oraz sieci ich powiązań.
- Zawarto liczne uwagi i wskazano na obszary gdzie KPZK 2030 - zdaniem sygnatariuszy - nie gwarantuje w pełni realizacji przyjętych założeń. Uwagi ograniczyły się nie tylko do Środkowego Nadodrza, ale wskazały też na możliwe do zastosowania rozwiązania w skali ponadregionalnej.
- Najważniejsze uwagi i postulaty:
- Do obszaru funkcjonalnego Zielonej Góry należy zdecydowanie zaliczyć także Nową Sól i okolice, które wspólnie z okolicznymi gminami, w tym Sulechowem (zaliczonym do obszaru funkcjonalnego) tworzą aglomerację zielonogórską ( lubuskie trójmiasto).
- Postulujemy podniesienie rangi Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC i jego sukcesywną realizację.
• Droga S-3
• Linia CE-59, tzw. Magistrala Odrzańska
• Uzupełnienie CETC o drogę klasy S ( S-3a) od Lubuskiego Trójmiasta przez Zgorzelec do Liberca (-> Praga)
4.
- Połączenie drogą szybkiego ruchu z kierunku Olszyna-Żary przez Lubuskie Trójmiasto przez nowy most na Odrze do Leszna (S-5) z kontynuacją w kierunku wschodnim tj. Kalisz (S-11), Sieradz (S-8), Łódź, Radom, Lublin
- Południową obwodnicę Lubuskiego Trójmiasta ( Leśniów Wielki -) Świdnica - Racula/Sucha dla odciążenia Trasy Północnej i poprawy dostępu do Parków Naukowo-Technologicznych i stref gospodarczych aglomeracji
- Zaproponowano uzupełnienie planów rozwoju sieci kolejowej o:
- Kolej Dużych Prędkości - Łącznik Poznań-Aglomeracja Bydgoszcz-Toruń
- Kolej Dużych Prędkości - Linia Południowa w przebiegu (Berlin - Linia Y ) - Zielona Góra - Wrocław - Katowice - Kraków - Rzeszów
- Linia kolei obwodowej (min.160kmh) łącząca kluczowe ośrodki miejskie na obwodzie Polski, m.in. Wrocław - Zielona Góra - Szczecin - Trójmiasto Pomorskie
5.
- Zaproponowano uzupełnienia w obszarze regionu zielonogórskiego umożliwiające lepszą jego spójność z uwzględnieniem oddziaływania trans granicznego, w szczególności:
- Przebudowę drogi krajowej Zielona Góra - Krosno z obejściem Krosna
- Przebudowę drogi krajowej Świdnica - Nowogród Bobrzański - Żary z obejściem Nowogrodu oraz Bieniowa
- Mosty na Odrze (Brody/Pomorsko oraz Połęcko)
- Most na Odrze w rejonie Eisenhuttenstadt
Wskazano także na niezbędny rozwój sieci dróg wodnych śródlądowych (Odrzańska Droga Wodna), sieci dróg rowerowych, niewykorzystanie potencjału lotniska w Babimoście przez brak połączeń transportem publicznym (kolejowym), konieczne uzupełnienie/ uszczegółowienie zapisów dotyczących rozwoju energetyki, w tym sieci przesyłowych, a także wykorzystania rezerwowych złóż węgla brunatnego, energetyki wiatrowej oraz geotermalnej.