Informacja o plikach cookiesX Zamknij

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej

  1. Strefa logowania:

Aktualności

powiększ

Więcej praw dla konsumentów. Zmiany przepisów jeszcze w tym roku. I warto o tym pamiętać, by za chwilę nie mieć problemów. To szczególnie istotne zmiany dla sprzedawców, których pozycja wobec konsumenta będzie nieco słabsza.

Nowa ustawa o prawach konsumenta wchodzi w życie już 25 grudnia 2014 roku. Będzie miała szczególne znaczenie dla sprzedawców oraz ich klientów.  Nowe przepisy wywołają niemałą rewolucję w funkcjonowaniu przede wszystkim sklepów internetowych, gdyż obok przygotowania nowego regulaminu sklepu internetowego niezbędne będzie spełnienie dodatkowych licznych obowiązków informacyjnych na stronie samego sklepu. A ich niespełnienie może skutkować nawet nie zawarciem umowy sprzedaży.

Przedsiębiorcy, których zmiany dotyczą zdają się trochę lekceważyć temat. Szkolenia z tego zakresu (nawet te bezpłatne) nie cieszą się zbyt wielkim powodzeniem. Tymczasem – wg niektórych ekspertów – zmiany są rewolucyjne.

Posiłkując się opracowaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawiamy poniżej skrót dot. najważniejszych zmian.

14 dni
Udzielona gwarancja nie pozbawia konsumenta uprawnień przysługujących z tytułu rękojmi.
Od momentu otrzymania towaru konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa.
Opłaty za infolinie (stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy) nie mogą być wyższe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.
Konsument może odstąpić od umowy o dostarczenie treści cyfrowych do czasu pobrania plików z serwera.
W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o warunkach umowy muszą być przekazane na papierze lub – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
W razie reklamacji to konsument decyduje, czy wybiera naprawę, wymianę, odstąpienie od umowy czy też obniżenie ceny. Opłaty za infolinie stworzone w celu kontaktowania się w sprawie zawartej umowy nie mogą być większe od opłat za zwykłe połączenie telefoniczne.

Zakupy przez internet
Wydłużenie czasu na odstąpienie kupującego od umowy zawartej przez internet oraz na pokazie (czyli poza lokalem przedsiębiorstwa) z 10 do 14 dni.

Koszty odesłania towaru
Uregulowanie kwestii kosztów odesłania towaru. Warto wiedzieć, że w sytuacji rezygnacji z zakupów - to konsument poniesie koszty odesłania towaru, a sprzedawca zwróci oprócz ceny produktu także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany.
Zapłata za zmniejszenie wartości towaru. Konsument ma prawo obejrzeć dostarczony towar w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli rzecz nie spełnia jego wymagań, powinien zwrócić ją w nienaruszonym stanie. Gdy klient będzie chciał odstąpić od umowy, a rzecz była przez niego używana, przedsiębiorca ma prawo obciążyć go dodatkowymi kosztami w związku ze zmniejszeniem wartości towaru.
Jasne terminy zwrotu kosztów zakupu. Jeśli konsument zrezygnował z e-zakupów i wysłał oświadczenie, to sprzedawca będzie miał prawo wstrzymać się ze zwrotem pieniędzy za rzecz oraz kosztów jej wysyłki do czasu otrzymania od konsumenta towaru lub potwierdzenia jego nadania.
Dodatkowe koszty zakazane. Za skorzystanie z określonej formy płatności przedsiębiorcy nie wolno żądać od konsumenta opłaty przewyższającej koszty poniesione przez sprzedawcę z tego tytułu. Dodatkowa opłata – np. za płatność kartą – nie może być wyższa od prowizji, którą uiści w związku z tym sprzedawca.

Ustawa wdraża do polskiego porządku przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej  w sprawie praw konsumentów, które będą obowiązywać we wszystkich krajach UE. Dzięki ujednoliceniu przepisów przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych.

Źródło: www.BiznesLubuski.pl

Kalendarz wydarzeń

Szybki kontakt

Biuro Zielona Góra: tel. 68 327 18 81
Oddział Nowa Sól: tel. 794 300 104
Oddział Żary/Żagań: tel. 697 712 733
Oddział Wschowa: tel. 884 782 630
do góry