Biznes w Rosji - RAPORT
Czy polskie firmy powinny próbować sił w Rosji?
28 lutego na konferencji prasowej zorganizowanej przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców z udziałem Organizacji Pracodawców Ziemi Lubuskiej odpowiedzieliśmy na to pytanie publikując Raport "Biznes w Rosji". Zachęcamy do lektury.
Polska jest ważnym partnerem handlowym Federacji Rosyjskiej. Według danych za 11 miesięcy poprzedniego roku importowaliśmy rosyjskie towary i surowce o wartości 15 mld dolarów (wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim o 48,2 %), zaś nasz eksport do Rosji osiągnął poziom 4,61 mld dolarów (wzrost o 5,1 %). Biorąc pod uwagę wielkość gospodarki, polskie obroty handlowe z Rosją są relatywnie wyższe niż obroty handlowe innych znaczących partnerów Rosji, takich jak Niemcy, Francja czy Włochy. Świadczy to o utrzymywaniu się licznych więzi handlowych i kooperacyjnych mimo trudnych relacji politycznych. Brak zrównoważonego bilansu handlowego z Rosją (znacznie wyższa wartość importu do Polski niż naszego eksportu) może być traktowana jako szansa na przyszły rozwój – w zakresie promocji polskich produktów i marek na rynku naszego wschodniego partnera.
Kierunek wschodni, z różnych powodów, uzasadnionych przede wszystkim różnicami w systemie polityczno-gospodarczym, wciąż postrzegany jest jako potencjalnie jeden z bardziej ryzykownych. Nie ulega wątpliwości, że warunki prowadzenia biznesu za wschodnią granicą Polski są specyficzne i wymagające, jednak ci, którzy sobie w nich poradzą, mogą zdecydowanie liczyć na wysoką premię. Zwłaszcza, że instytucje publiczne stworzyły kompleksowy system usług i produktów wspierających rozwój polskich przedsiębiorstw i ich ekspansję zagraniczną.