Informacja o plikach cookiesX Zamknij

Ta strona używa plików cookies. Korzystając z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej

  1. Strefa logowania:

Aktualności

<td valign="top">&nbsp;</td><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp;W dniu 29 sierpnia 2007 r. w Sali Kolumnowej Urzędu Marszałkowskiego Urzędu Wojewódzkiego w Zielonej Górze odbyło się spotkanie konsultacyjne dotyczące procedury preselekcji projektów do Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Spotkanie miało na uwadze dostosowanie zasad ubiegania się o unijne dofinansowanie do potrzeb i możliwości potencjalnych Beneficjentów, wykorzystywanych w procesie wdrażania Programu. Z ramienia OPZL w spotkaniu uczestniczyła Pani Agnieszka Poźniak - specjalista ds. funduszy europejskich. </p><p>&nbsp;</p><p>Zarząd Województwa Lubuskiego w okresie 2007-2013 jako Instytucja Zarządzająca Lubuskim Regionalnym Programem Operacyjnym odpowiada za przygotowanie wszelkich niezbędnych dokumentów dla potencjalnych Beneficjentów, wykorzystywanych w procesie wdrażania Programu. &nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p><p>Zarząd Województwa Lubuskiego reprezentował Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski.&nbsp;&nbsp;&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; </p><p>Podczas spotkania Pani Arisa Jaz Dyrektor Biura Instytucji Zarządzającej omówiła zmiany w Lubuskim Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2007-2013 po pierwszym spotkaniu negocjacyjnym z Komisją Europejską oraz harmonogram dalszych prac. Koncepcję procedury preselekcji przedstawiła Pani Patrycja Maliszewska p.o. Zastępcy Dyrektora Departamentu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego przedstawiła, natomiast Pani Lidia Kłobut p.o. Kierownika Wydziału Wyboru Projektów LRPO - Priorytet 4 i 5 zaprezentowała dokumenty, które mogą być wymagane od Beneficjentów na tym etapie. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, administracji rządowej, instytucji regionalnych, uczelni wyższych, a także kościołów i związków wyznaniowych. Frekwencja wyniosła ponad 200 osób, co świadczy o niezwykle dużym zainteresowaniu potencjalnych Beneficjentów Lubuskim Regionalnym Programem Operacyjnym, jak też chęci ich zaangażowania się w wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawie preselekcji. W związku z tym, zachęcamy do zapoznania się z udostępnionymi poniżej dokumentami do pobrania i przekazanie swoich uwag lub zapytań na adres: </p><p>&nbsp;</p><p><a href="mailto:informacja@lrpo.lubuskie.pl"><strong>informacja@lrpo.lubuskie.pl</strong></a> Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć </p><p>&nbsp;</p><p>Szczególnie prosimy o wypełnienie ankiety, dotyczącej rozpoznania preferencji i potrzeb potencjalnych beneficjentów LRPO i przesłanie jej w wersji elektronicznej na podany powyżej adres lub listownie do: </p><p>Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego </p><p>Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego </p><p>ul. Kożuchowska 15 a </p><p>65-364 Zielona Góra </p><p>Z góry dziękujemy za informację zwrotną od Państwa. Ankiety prosimy nadsyłać do dnia 14 września. </p><p>&nbsp;</p><p>PYTANIA BENEFICJENTÓW I ODPOWIEDZI </p><p>&nbsp;</p><p><strong>1. Jak zostanie rozwiązana kwestia wykazywania pomocy publicznej czy też luki finansowej we wniosku o dofinansowanie projektu?</strong> </p><p>&nbsp;</p><p>Na pewno kwestia pomocy publicznej czy też luki finansowej nie będzie wykazywana przez potencjalnych Beneficjentów we wniosku o dofinansowanie projektu na zasadzie uznania. Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowski Województwa Lubuskiego przygotuje wytyczne do Studium Wykonalności, stanowiących jeden z niezbędnych załączników do wniosku aplikacyjnego, z którego będzie wynikał sposób obliczania luki finansowej. Ponadto Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowało projekt wytycznych w zakresie wybranych zagadnień, związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód (wersja z dnia 12 lipca 2007 r.), w których podany został sposób obliczania luki w finansowaniu (Rozdział 7, Podrozdział 5). Dokument ten dostępny jest na stronie: www.mrr.gov.pl </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Z kolei opracowanie zasad udzielania pomocy publicznej na projekty realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych leży w gestii Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. W związku z tym, dopiero po wydaniu stosownych Rozporządzeń w tym zakresie przez Ministra Rozwoju Regionalnego będzie można uaktualnić analizę występowania pomocy publicznej w poszczególnych Priorytetach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 i tym samym doprecyzować informacje na ten temat. </p><p>&nbsp;</p><p><strong>2. Czy przewiduje się prefinansowanie dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, tak jak to miało miejsce w ubiegłym okresie programowania 2004-2006?</strong> </p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; W okresie programowania 2007-2013 nie będzie prefinansowania, ale w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z póżn. zm.) uwzględniono możliwość udzielania zaliczki dla jednostek samorządu terytorialnego w ramach dotacji rozwojowej, co pozwoli im zachować płynność finansową podczas realizacji inwestycji z udziałem środków unijnych. Wysokość zaliczki zostanie ustalona przez Instytucję Zarządzającą LRPO na pod-stawie zapotrzebowania zgłoszonego w ankiecie przez jednostki samorządu terytorialnego. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Przez dotację rozwojową należy rozumieć wydatki budżetu państwa, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z Funduszy Strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa lub projektów realizowanych w ramach tych programów. </p><p>Dotacja rozwojowa może być udzielana i przekazywana, w zależności od programu operacyjnego:</p><p>a) samorządom województw, jako instytucjom zarządzającym w ramach regionalnych programów operacyjnych oraz instytucjom pośredniczącym w ramach krajowych programów operacyjnych, </p><p>b) innym instytucjom pośredniczącym i instytucjom wdrażającym (jako beneficjentom środków w rozumieniu art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych), </p><p>c) beneficjentom (w rozumieniu art. 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju), z wyłączeniem podmiotów, które są finansowane z budżetu państwa lub z budżetu samorządu województwa. W takim przypadku środki na realizację programu/priorytetu/projektu zapewniane są w ramach odpowiednich części budżetu państwa lub budżecie samorządu województwa. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; W ramach Regionalnych Programów Operacyjnych dotacji Beneficjentom udziela Instytucja Zarządzająca danym programem. Dotacje rozwojowe będą przekazywane w formie refundacji poniesionych wydatków lub zaliczki, zgodnie z decyzją właściwej instytucji. W przypadku Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego wysokość zaliczki zostanie ustalona przez Instytucję Zarządzającą na podstawie zapotrzebowania zgłoszonego w ankiecie przez jednostki samorządu terytorialnego.</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; <strong>3. Czy na etapie preselekcji potencjalny Beneficjent zamiast uchwały budżetowej, Wieloletniego Planu Inwestycyjnego lub promesy na realizację inwestycji, mógłby złożyć tylko stosowne Oświadczenie, podpisane przez osobę(-y) upoważnioną(-e) do reprezentowania Beneficjenta?</strong></p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Kwestia procedury preselekcji, w tym wymaganych na tym etapie dokumentów, nie została jeszcze rozstrzygnięta. Beneficjenci mają prawo zgłaszać swoje uwagi lub sugestie, które mogą ten proces usprawnić. Propozycja, dotycząca dostarczania przez potencjalnych Beneficjentów dokumentu, poświadczającego zapewnienie środków własnych na realizację projektu w innej formy niż uchwała budżetowa, Wieloletni Plan Inwestycyjny lub promesa na realizację inwestycji, na pewno zostanie wzięta pod uwagę przy ostatecznym ustaleniu zasad przeprowadzania preselekcji. </p><p>&nbsp;</p><p><strong>4. W jaki sposób dane zawarte w ankiecie, dotyczącej sytuacji społeczno-gospodarczej jednostek samorządu terytorialnego wpłyną na ocenę preselekcyjną projektu?</strong> </p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Ankieta przeprowadzana jest corocznie i ma na celu zebranie informacji od jednostek samorządu terytorialnego na temat warunków życia mieszkańców oraz rozwoju gospodarczego. Dążeniem Zarządu Województwa Lubuskiego naszym jest zagwarantowanie, aby projekty realizowane w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 umożliwiały racjonalne i efektywne absorbowanie środków unijnych, przy uwzględnieniu sytuacji społeczno-ekonomicznej jednostek samorządu terytorialnego w naszym województwie. Wprawdzie niniejsza ankieta stanowi jeden z wymaganych załączników, to jednak należy pamiętać, iż zgodnie z koncepcją preselekcji opracowaną przez Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego - jest ona obligatoryjna dla wszystkich potencjalnych Beneficjentów (w przypadku Priorytetu I, III, IV i V), ale będzie miała tylko charakter informacyjny w odniesieniu do ostatecznych wyników oceny. </p><p>&nbsp;</p><p><strong>5. Czy odrzucenie projektu (negatywna ocena) na etapie preselekcji spowoduje, iż potencjalny Beneficjent nie będzie mógł ubiegać się (w roku budżetowym następującym po roku, w którym przeprowadzona została preselekcja) o dofinansowanie w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w drodze konkursu? </strong></p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Zgodnie z koncepcją preselekcji opracowaną przez Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Lubuskiego, planuje się, że ma ona być obligatoryjna dla wszystkich potencjalnych Beneficjentów (w przypadku Priorytetu I, III, IV i V), ale będzie miała charakter informacyjny w odniesieniu do wyników oceny. W związku z tym, potencjalny Beneficjent będzie miał prawo - na własne ryzyko i odpowiedzialność - złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach konkursu. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Jednak należy podkreślić, iż preselekcja ma za zadanie przede wszystkim umożliwić potencjalnym Beneficjentom ponoszenie racjonalnych wydatków na przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej bądź też ich ograniczenie. W przypadku dużej ilości propozycji projektów, zgłoszonych do preselekcji i ocenionych pozytywnie, których łączny koszt przekracza wielokrotnie alokację środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na określone Działanie/Poddziałanie w danym roku budżetowym, potencjalny Beneficjent powinien jednak realnie ocenić swoje szanse na uzyskanie dofinansowania i zastanowić się nad ryzykiem z tym związanym.</p><p>&nbsp;</p><p><strong>6. Czy w sytuacji, gdy potencjalny Beneficjent posiada opracowane już wcześniej Studium Wykonalności, to jego aktualizacja będzie stanowić wydatek kwalifikowany?</strong> </p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Departament Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego przygotuje wytyczne do Studium Wykonalności, które będą obowiązywały jako jeden z niezbędnych załączników do wniosku aplikacyjnego. Aktualizacja dokumentów, które zostały wcześniej opracowane, w większości przypadków będzie polegać na uzupełnieniu Studium Wykonalności o nowe elementy zgodnie ze przyjętymi standardami. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Mając na uwadze konieczność poniesienia tego rodzaju wydatków przez potencjalnych Beneficjentów powinny być one kwalifikowane, jednak obecnie opracowane zostały jedynie krajowe wytyczne, dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 (wersja z dnia 30 lipca 2007 r.), które są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (www.mrr.gov.pl). Szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych dla każdego Działania określi Instytucja Zarządzająca i zostanie on ujęty w Uszczegółowieniu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego. </p><p>&nbsp;</p><p><strong>7. Czy dostępne są szczegółowe wytyczne na temat projektów z zakresu rewitalizacji, które będą realizowane w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w tym także dotyczące Lokalnego Planu Rewitalizacji?</strong> </p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Aktualnie Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przygotowało dopiero projekt Rozporządzenia w sprawie udzielania pomocy na rewitalizację w ramach regionalnych programów operacyjnych i prze-słało go do urzędów marszałkowskich w celu konsultacji. </p><p>&nbsp;</p><p><strong>8. Czy w przypadku rozpoczęcia przez potencjalnego Beneficjenta - na własne ryzyko i odpowiedzialność - realizacji projektu przed zatwierdzeniem Regionalnego Programu Operacyjnego przez Komisję Europejską czy też przed ogłoszeniem konkursu, poniesione przez niego (do dnia złożenia wniosku o dofinansowanie) koszty związane z inwestycją, zostaną uznane za kwalifikowalne i będą podlegać refundacji? </strong></p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; Obecnie opracowane zostały jedynie krajowe wytyczne, dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013 (wersja z dnia 30 lipca 2007 r.), dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (www.mrr.gov.pl). Zgodnie punktem 5.1.1 niniejszych Wytycznych początkiem okresu kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2007 r. lub data otrzymania przez Komisję Europejską Programu Operacyjnego, w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza. </p><p>&nbsp;&nbsp;&nbsp; W przypadku projektów rozpoczętych przed początkową datą kwalifikowalności wydatków, do współfinansowania kwalifikują się jedynie wydatki faktycznie poniesione od tej daty. Wydatki poniesione wcześniej nie stanowią wydatku kwalifikowanego. W sytuacji powstałych obecnie - nie z winy potencjalnego Beneficjenta - opóźnień w procedurze zatwierdzania programów operacyjnych istnieją przesłanki, iż tego rodzaju koszty powinny zostać uznawane za kwalifikowalne. Jednak należy pamiętać, iż szczegółowy wykaz wydatków kwalifikowanych dla każdego Działania określi Instytucja Zarządzająca i zostanie on ujęty w Uszczegółowieniu Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.</p><p>&nbsp;</p><td>&nbsp;</td><p><a href="http://www.lrpo.lubuskie.pl/index.php?option=com_remository&amp;Itemid=33&amp;func=download&amp;id=24&amp;chk=eab79671d581d1aaf31d7c92b54560b9"><strong>&nbsp;Pobierz&nbsp;Ankieta dotycząca rozpoznania preferencji i potrzeb potencjalnych beneficjentów LRPO</strong></a></p><tbody></tbody><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p><a href="http://www.lrpo.lubuskie.pl/index.php?option=com_remository&amp;Itemid=33&amp;func=download&amp;id=31&amp;chk=9908381bcbc9226ce65a223eab362f8d"><strong>&nbsp;Pobierz&nbsp;Karta preselekcji w ramach Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013</strong></a></p><tbody></tbody><p>&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p align="right">Źródło informacji: Daniel Sobolewski &nbsp;&nbsp;</p><p align="right">www.lrpo.lubuskie.pl</p><p>&nbsp;</p>

Kalendarz wydarzeń

Szybki kontakt

Biuro Zielona Góra: tel. 68 327 18 81
Oddział Nowa Sól: tel. 794 300 104
Oddział Żary/Żagań: tel. 697 712 733
Oddział Wschowa: tel. 884 782 630
do góry